De 3 gratis Google diensten die voor elke website onmisbaar zijn

De 3 gratis Google diensten die voor elke website onmisbaar zijn

De 3 gratis Google diensten die voor elke website onmisbaar zijn

Wil je jouw website de beste kans geven op een hoge positie in de zoekresultaten? Maak dan gebruik van de gratis Google tools voor je website. In dit blog vertel ik je welke Google tools je zéker moet installeren, want: Google is meer dan een zoekmachine.

Met de verschillende hulpmiddelen die Google website-eigenaren aanbiedt kun je jouw websiteprestaties inzichtelijk maken en verbeteren.

Ook zijn er tools die je helpen om je vermelding op Google direct opvallender en aantrekkelijker te maken. Belangrijk dus om in elk geval de volgende Google tools te gebruiken voor je website:

Gratis Google tools voor je website

Google Analytics

Google Analytics WordPress
Photo by Myriam Jessier on Unsplash

Een van de belangrijkste Google tools voor je website is Google Analytics. Google Analytics geeft je inzicht in gebruikersstatistieken en websiteprestaties.

Denk aan het aantal bezoekers, webshop omzet en productverkoop, kanalen (media) die het meeste verkeer opleverden en demografische gegevens. Er is op zeer gedetailleerd niveau na te gaan welke pagina’s of producten het meeste werden bekeken en via welke pagina’s en kanalen de meeste contactaanvragen werden gedaan.

Google Analytics is een zeer uitgebreide tool, maar biedt ook voor de beginnende Analytics-gebruiker handige informatie. Wil je meer de diepte in, dan is een cursus of online tutorial wel aan te raden. Je kunt erg ver gaan, maar in de meeste gevallen volstaan de standaard dataweergaven en rapporten.

In het kort, Google Analytics geeft o.a. inzicht in:

  • Hoeveel bezoekers op je site komen
  • Of dit nieuwe bezoekers zijn of herhaalbezoeken
  • Waar deze bezoekers vandaan komen (locatie)
  • Via welke kanalen bezoekers op je website komen (acquisitie)
  • Wat de opbrengst is van bepaalde producten en categorieën
  • Wat je bezoekers op je website doen
  • Welke pagina’s bekeken worden
  • Op welke knoppen gedrukt wordt
  • etc.

Google Search Console

Google Search Console

Met Google Search Console kun je de positie van je website bijhouden en onderhouden. Je kunt precies zien hoeveel pagina’s geïndexeerd zijn (ofwel: verwerkt zijn in de zoekmachine) en of er fouten of blokkades in je site voorkomen. Zoals de bekende ‘404 pagina-niet-gevonden’ fout.

Eventuele fouten kunnen ervoor zorgen dat zoekmachines bepaalde pagina’s niet kunnen tonen bij een zoekopdracht. Dat is natuurlijk zonde. Belangrijk dus om te zorgen dat je Google Search Console instelt.

Google Search console biedt een aantal handigheidjes waarmee je de positie van je website een boost kunt geven. Denk aan een sitemap. Deze is belangrijk voor zoekmachines om te kunnen bepalen waar je website over gaat.

Een andere handige optie is om na te gaan welke zoekopdrachten werden ingevuld voordat bezoekers jouw site vonden. Dit geeft je inzicht in de kwaliteit van je content, oftewel: sluiten jouw teksten en afbeeldingen op je website goed aan op de zoekvraag van de bezoekers? Is jouw website gericht op het juiste publiek? En is het publiek vervolgens blij met de informatie die ze aantreffen? Dit laatste kun je uiteraard weer afleiden uit Google Analytics.

Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf voor WordPress

Dan is er nog Google Mijn Bedrijf. Een erg handige tool die er vooral op gericht is om jouw bedrijf ‘op de kaart’ te zetten. Wanneer mensen jouw bedrijf zoeken, of een soortgelijk bedrijf zoeken in combinatie met je vestigingsplaats, dan wordt er een mooie weergave van jouw bedrijf, of van de verschillende opties getoond.

Het voordeel is dat je in één oogopslag veel informatie kunt laten zien aan iemand die mogelijk naar jouw bedrijf op zoek is. Denk aan een telefoonnummer, websiteadres, foto’s van binnen- en buitenkant van het pand en openingstijden.

Maak je gebruik van Google Reviews, dan komen het aantal sterren en de laatste reviews automatisch bij je gegevens te staan. Wat jouw vermelding op Google echt opvallend maakt, is natuurlijk de kaart waarop jouw bedrijfslocatie ‘gepind’ wordt. Mensen kunnen vervolgens gemakkelijk via Streetview verder kijken of een route naar je bedrijf plannen.

Hoe voeg je de Google tools toe aan je website?

De handigste manier om dat te doen is met de plugin ‘Google Site Kit’. Deze plugin heeft verschillende functionaliteiten die je gemakkelijk kunt inzetten en beheren vanuit deze ene plugin.

Wil je verschillende tools van Google voor je website gaan gebruiken? Dan is deze plugin een goed startpunt. Het enige dat je hier verder voor nodig hebt is een Google-account.

Google voor je website implementeren?

Heb je hulp nodig bij het implementeren van tools van Google in je website? Neem dan contact met mij op. Ik help ondernemers om hun website te beheren, te onderhouden en te optimaliseren. Ik kijk graag met jou naar de mogelijkheden.

Photo by Mitchell Luo on Unsplash

Verder lezen?

Nieuwe blogs direct in je mailbox?

Verder lezen?

Roelinde Brons

Ik zorg ervoor dat ondernemers geen omkijken hebben naar de technische kant van hun WordPress website.

Van backups, tot updates en beveiliging en sneheidsoptimalisatie: alles wordt gedekt door een serviceabonnement.

Ontvang mijn e-book om te leren hoe je de veiligheid en het succes van je website vergroot. Plus tips die je helpen om vandaag nog verbeteringen aan te brengen!

Laat een reactie achter