De 5 gevolgen van een gehackte website

gevolgen van een gehackte website
leestijd: 4 minuten

Heb je je wel eens afgevraagd wat de gevolgen kunnen zijn van een gehackte website? Ondernemers die dit hebben meegemaakt, hebben dit helaas ervaren: inkomstenverlies, stress, imagoschade om maar een paar te noemen. Je vooraf bewust zijn van de eventuele gevolgen kan je veel schade en kosten besparen. Daarom vertel ik je de 5 mogelijke gevolgen van een gehackte website.

Stel je voor dat er in jouw straat wordt ingebroken. Waarschijnlijk ben je daarna extra alert op je eigen huis. Je controleert nog een keer je sloten en brengt er misschien zelfs een paar extra aan, mét politiekeurmerk. Zo maak je het de inbrekers in elk geval moeilijk. Maar wanneer de websites van je collega’s of concurrenten zijn gehackt, doe je misschien helemaal niets. Toch is het goed om nog eens extra naar de beveiliging van je website te kijken. Of misschien wel voor de eerste keer. Ik vertel je graag waarom.

Want dit zijn 5 mogelijke gevolgen van een gehackte website:

1. Verloren inkomsten zolang de website offline is

Het gebeurt regelmatig dat een hostingpartij de gehackte website afsluit voor bezoekers. Wanneer je de pagina bezoekt, zie je een wit scherm met soms een klein inlogvakje. Op deze manier kan je website geen schade veroorzaken bij je bezoekers. Zelf krijg je een inlognaam en wachtwoord, zodat je zelf nog wel bij je website kan. Het is tijd om op zoek te gaan naar een webbouwer die je kan helpen…

Hoe goed en ervaren je webbouwer ook is, hij of zij zal toch even tijd nodig hebben om de website weer op te schonen. Al deze tijd is je website niet bereikbaar. Je loopt bestellingen en aanvragen mis, trouwe lezers van je blog, inschrijvingen op je nieuwsbrief etc.

Een goede en recente backup van je website kan je veel tijd schelen. Wees er wel zeker van dat je backup niet ook geïnfecteerd is. Daarom is het altijd belangrijk de website op te schonen én te kijken hoe de hack mogelijk is geweest.

2. De kosten betalen om je gehackte website te repareren

Wanneer je een goede en recente bakcup van je website hebt of wanneer je een goed onderhoudabonnement met je webbouwer hebt, kunnen deze kosten meevallen. Maar wanneer je zelf of intern de website hebt gemaakt, zul je op zoek moeten naar iemand die voor jou de website kan opschonen. De kosten hiervan verschillen nogal, maar gemiddeld kost je dit tussen de €200,- en €400.- Dit kan dus meer of minder zijn.

3. Persoonlijke informatie op straat

Wanneer je een webshop hebt of gebruik maakt van bepaalde contactformulieren, bewaart je website persoonlijke gegevens van je klanten in de database. Denk hierbij aan namen, adressen, e-mailadressen. Wanneer je website gehackt is, kunnen deze gegevens gestolen worden. Deze persoonlijke gegevens van je klanten kunnen doorverkocht worden aan derden. Dit wil je natuurlijk ten allen tijde voorkomen.

Wanneer er mogelijk gevoelige klantgegevens zijn gestolen, komt de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) om de hoek kijken. Denk hierbij aan financiële gegevens, een BSN nummer, informatie over religie e.d. Je hebt dan een meldplicht naar je klanten, maar ook naar de Autoriteit Persoonsgegevens. Valagis Advocaten schreef hierover een handig artikel De meldplicht datalekken: wanneer wel en niet melden?

Naast het melden van de datalek, moet je alles ook documenteren. Als het goed is, heb je al eerder een document gemaakt met de stappen die je onderneemt bij een datalek. Dit kan je veel tijd schelen. Maar vooral veel stress: vooraf kun je vaak beter over noodscenario’s nadenken dan wanneer je er middenin zit.

4. Negatief voor je SEO: je Google Ranking gaat naar beneden

Google wil mensen graag een goede internetbeleving geven. Daar hoort een veilige website bij. Daarom is Google ook zo alert op websites die malware en virussen verspreiden. Niet elke hack wordt direct door Google opgemerkt. Het is dus fijn als je zelf al actie hebt ondernomen, voordat Google je website afstraft.

Dit afstraffen wordt een Google penalty genoemd en betekend dat je website lager in de zoekresultaten getoond zal worden.Wordfence, de organisatie achter een van de meest gebruikte WordPress beveiligingsplugin Wordfence, heeft hier uitgebreid onderzoek naar gedaanEen lagere positie in Google betekend minder verkeer naar je website en dus minder kans op omzet via je website.

5. Imagoschade

Imagoschade als gevolg van een gehackte website is eigenlijk het gevolg van het feit dat je website tijdelijk offline is en ze een onzeker gevoel kunnen krijgen over jouw betrouwbaarheid als organisatie “Zijn mijn gegevens bij jou in veilige handen?”

Om de gevolgen van een gehackte website te beperken is snel en transparant handelen de beste aanpak:

  1. Plaats een tekst op de website dat deze tijdelijk offline is wegens technisch onderhoud.
  2. Wanneer er sprake is van een serieuze datalek, informeer dan eenvoudig en snel aan je klanten wat er is gebeurd, welke risico zij wel of niet lopen en wat je er aan gaat doen. Informeer ook wanneer de problemen zijn verholpen. Voor je klanten keert dan een groot deel van het vertrouwen weer terug.
  3. Laat je website opschonen door een ervaren iemand. Probeer daarbij ook te achterhalen waardoor de hack is ontstaan.
  4. Maak een plan van aanpak om de kans op herhaling zo klein mogelijk te maken.

Conclusie

Een gehackte website kan grote gevolgen hebben voor je bedrijf.
Directe kosten zijn:

  • het laten opschonen van je website

Indirecte kosten:

  • het mislopen van aanvragen en bestellingen
  • de tijd die je nodig hebt voor het informeren van je klanten en de administratie in het kader van de AVG
  • een daling van je positie in Google
  • en als laatste imagoschade.

Is jouw website wel eens gehackt? Welke gevolgen heb jij ervaren? Of denk je dat het wel meevalt? Ik hoor graag jouw reactie.

Wil je zeker weten dat jouw website ook beveiligd is? Beveiliging zit standaard in het WordPress Onderhoud & Support pakket die ik aanbiedt. Bekijk hier wat ik voor jou kan doen.

Foto: Pexabay

Over Roelinde Brons

Websites beter maken. Dat is wat ik leuk vind om te doen. Want een website die snel, veilig en interessant is voor haar bezoekers maakt de websitebezoeker en de websiteeigenaar blij. Ik ben sinds 2007 actief in de online wereld. Jarenlang heb ik websites voor bedrijven en (non-profit) organisaties ontwikkeld. Sinds enige tijd specialiseer ik mij in (technisch) support, WordPress onderhoud en SEO.

Laat een reactie achter